Gör tidningsannonsen klickbar med QR-kod

Tänk om tidningsannonsen gick att klicka på. Nu är det nästan möjligt. QR-koden är lösningen.

QR-koder har du säkert lagt märke till. En tvådimensionell streckkod som poppar upp lite varstans. I annonser, på visitkort, dekaler, ja t.o.m som tatueringar.

Med en QR-kod kan du koppla ihop ett fysiskt ting med den digitala världen. QR-koden avläses med fördel via mobilkameran. Koden startar därefter ett program i telefonen. Vilket program beror på hur koden är utformad. Det vanligaste är att webbläsaren startas och öppnar en webbsida. På samma sätt kan du alltså koppla ihop ex. en tidningsannons med en unik plats på internet. Man kan säga att QR-koden fungerar som en genväg till en internetsida. Användaren slipper knappa in www-adressen manuellt, vilket kan vara lite knepigt via telefonens lilla pekskärm.

Användningsområden?

Fantasin sätter gränser. Ska du sälja bilen? Klistra fast en QR-kod på bakrutan. Vid inskanning/ avläsning öppnas Blocket-annonsen i din mobil. Ragga på krogen? Tryck QR-koden på baksidan av festkläderna och länka den till din profilsida på Facebook. Tipspromenad? Tryck upp QR-koder och koppla dem till ett enkätsystem i någon molntjänst (tex. Google Drive).

Spårbarhet och statistik

Riktigt spännande blir det om man kopplar ihop landningssidan (dit koden är länkad)  till Googles statistikverktyg. Hur många har besökt sidan via QR-koden? När? Varifrån? Med vilken operatör och med vilket operativsystem? Dessa och andra frågor kan du få svar på. Till och med i realtid (kan bli spännande i scenariot ovan om raggning…).

Ge printannonsen (eller något annat) en digital förlängning

Vi kan hjälpa dig med din QR-kampanj. Både tänk och originalproduktion. Både print och mobilanpassad landningssida.

Kontakta oss för mer information.

Vad gör QR-koden ovan tro? Prova med din telefon! Öppna QR-läsaren och skanna.

Kommentera