Profilering – mer än bara logotyper
Publicerad: 30/07/21 av Johan Karlsson
Profilering genom kläder har blivit en betydelsefull faktor för många företag och organisationer. Den typen av profilering hjälper oss att skapa världen omkring oss, men också hur vi uppfattar världen genom marknadsföring och media. Vi köper inte längre märkeskläder från stora klädestillverkare för att forma vår personliga identitet. På senare tid köper vi även kläder för att identifiera oss med vissa företag och organisationer.
På den absolut grundläggande nivån återspeglas vikten av profilering inom försäljningen. Aktörer strävar efter att omsätta en viss summa pengar för att kunna överleva och stanna kvar på marknaden. I praktiken handlar profilering om att sälja varor för att generera en vinst. För att skapa en bra profilering krävs det att bolaget bakom konceptet har en stark marknadsföringsstrategi.
Profilering har en positiv effekt på försäljningen
Det är ganska vanligt att mindre företag inte arbetar med detta på samma sätt som större aktörer, men vad som är värt att poängtera och lyfta fram är de stora studier som gjorts, som tydligt visar att profilering har en positiv effekt på försäljningen.
Enligt författaren R. Srinivasan påverkar profilering två tredjedelar av all försäljning. Han menar att profilering behövs – inte bara för företagets kunder, men också för dess anställda.
I de studier som han hänvisar till framgår det att profileringen behövs för att skapa eller påverka kulturen på ett företag. Den kan fungera som en brobyggare för nyanställda och hjälpa de samma att komma in företagskulturen. Några nämnbara aktörer som lyckats bra är Mc Donalds, isländska flygbolaget WOW Air, Emirates, och uppstickaren Foodora som lyckats skapa en igenkännbar profil med en stark färg som genomsyrar bolaget och dess anställda. För nyetablerade bolag är möjligheterna många. Idag kan vem som helst skapa sina egna profilprodukter genom företag som tillhandahåller profileringstjänster. Att skapa en pikétröja med tryck kan göras på bara några klick.
Profilering kan skapa kundmedvetenhet – men det handlar inte alltid om kläder
Vad som är viktigt att känna till är att profilering även skapar kundmedvetenhet. Ser vi en medarbetare från Emirates eller Foodora så är det väldigt enkelt att knyta uniformer och arbetskläder till det faktiska företaget. Det är just det här som en bra profileringsstrategi går ut på – att skapa kännedom och att kunna associera det visuella med företaget bakom. Men den behöver inte alltid handla om kläder. Företag har även lyckats förmedla sin profilering genom produkter, vilket kan ses hos bolag som Apple och Lidl. Apple har genom det senaste decenniet lyckats skapa produkter utan att göra radikala ingrepp på designen. Två tydliga exempel är Macbook och iPhone som länge haft samma ursprungliga design och tema. Även Lidl har lyckats skapa mindre varumärken för sina produkter som knyter kundens association med Lidl som varumärke. Några exempel är Silvercrest, som är Lidls tekniska varumärke, och Milbona som Lidl använder för att marknadsföra mejeriprodukter.
Finns en psykologisk motivation
Hur man än vänder och vrider på det så finns det också en psykologisk motivation till profileringen. I många avseenden ligger vikten på förmågan att psykiskt påverka kunden. Man använder sig alltså av signaler som färg, form och associationer som skapas genom grafik, texter och bilder för att övertyga kunder att köpa från en viss aktör. Om man lyckas med detta driver den psykologiska effekten försäljningen, skapar produktmedvetenhet, som i sin tur skapar en kundrelation och igenkänning ute i samhället.
Profileringen kan således påverka människors attityd till varumärken, produkter och framtida köpbeslut. Strategin har visat sig vara effektiv och används även inom organisationer, föreningar, rörelser och till och med restaurangkedjor. Det är inget ovanligt att festivaler säljer tröjor, nyckelband och andra profileringsprodukter som köparen troligtvis skulle påstå vara souvenirer. Vem har inte sett en T-shirt från Sweden Rock Festival? Liknande återses även inom restaurangkedjan ”Hard Rock” som lyckats marknadsföra sig effektivt genom sina egna besökare. I anslutning till restaurangerna bedriver kedjan små souvenirbutiker där besökarna kan köpa lokala profilkläder med restaurangkedjans logotyp.
Precis samma upplägg återses också inom klimat- och priderörelsen som säljer banners, tröjor, tygpåsar, flaggor och pins. Med detta kan vi konstatera att profilering är viktigt och att det knappast handlar om logotyper. Bakom döljer sig en stor, spännande och vinstdrivande värld, även för den som inte tagit klivet att profilera sitt lilla bageri eller second hand-butik fullt ut.
Johan Karlsson
Bloggare och skribent sedan 2012. Följ med mig på spännande nyhetsuppdateringar om samhällsrelaterade teman, ekonomi, hälsa, underhållning och mycket mer.
LIKNANDE NYHETER
Ny utställning på The PhotoGallery – NAKED
Passa på att besöka den nya utställningen på The PhotoGallery. Missa inte den nya utställning på The Photogallery, NAKED. Den pågår från fredagen den 11 juni tom lördagen den 23 oktober. …
Slottsmöllelagrad ost från Hagarnas Mejeri hos I’m coffee
I samarbete mellan Hagarnas Mejeri och I’m coffee, finns nu ost lättillgängligt på Slottsmöllan! Djupt i hjärtat av tegelhusen i fukt, kyla och mörker, har långlagrade Camelia (som vann silver …
Gårdsförsäljning på Halmstad Brygghus
Varje fredag fram till påsk är det öppet för gårdsförsäljning på Halmstad Brygghus
Erbjudande från Friskis & Svettis
Häng med oss! Känslan av att ge knoppen, kroppen och hjärtat den glädje, rörelse och puls den såväl behöver – kan du förnimma den? Vi på Friskis&Svettis är alltid i …
Gårdsförsäljning på Halmstad Brygghus